100 år!

Min käre mor och far har sin 50-årsfest imorgon. Jag har skrivit en dikt som jag tänkte läsa upp för dom när alla är samlade efter middagen. Det får bära eller brista, för trots att jag själv ser poängen i den, så är den amatörmässig och det gäller att hjälpa till lite med stavelserna och rytmiken för att den ska kunna fungera.


"Att allas åsikter ständigt vill fram
o att vi var för lata för att städa bort allt damm
att den ena vill choklad, den andre vanilj
har gjort att vi alltid vart en högljudd familj
 
Men även om livet inte alltid vart en dans
så har jag aldrig velat leva det någon annanstans
och om jag får jackpot och blir väldigt rik
så skulle jag lätta på allt erat slit
 
Hur mycket den än har stökat och krånglat
så har jag den ändå aldrig nånsin ångrat
den bästa uppväxt man kan tänka sig
är bara en av de saker ni givit mig

När jag känner mig vilse och inte vet vad jag vill
är ni alltid dem första jag vänder mig till
för att era ord är min trygghets källa
där visdom och rättvisa alltid tycks gälla
 
Att ingen vill bli äldre är något man vet
men ni bara åldras med värdighet
ni fortsätter älska och läker alla såren
för guds skull ni blir ju bara snyggare med åren
 
Jag skulle vilja påminna varendaste dag
om att det är med stolthet jag bär era drag
det grundar sig i det jag vet o allt jag minns
att ni är den bästa mamma o pappa som finns"


Kommentarer
Postat av: Mathilda

Måste bara säga att din dikt var så fin att jag fick tårarna att falla ner för kinden.

Verkligen bra skrivet, och det är bara charmigt med "amatör"dikter, dock tyckte jag inte din var av det slaget alls.

2009-07-11 @ 20:15:09
URL: http://mathildamariaelisabet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0